Tuesday, September 01, 2009

Ibu-Bapa digalakan menderma atau menyimpan Darah Tali Pusat




Laporan dari seminar-seminar Sel Stem...........

Y.B. Dato’ Sri Liow Tiong Lai……Menteri Kesihatan Malaysia berkata.......
..”Ibu-Bapa digalakan menderma atau menyimpan DTP”........

Pengarah Pusat Darah Negara berkata...........
...”1 dari 85 menggunakan DTP dari Pusat Darah Negara”...

Assalamualaikum WBK,

Salam Sejahtera kepada rakan-rakan saya sekelian, ibu-bapa, bakal ibu-bapa, pengunjung dan pembaca blog ini.

Kali ini Saya ingin berkongsi pendapat dan mengulas apa yang telah dibentangkan oleh beberapa penceramah di seminar sel stem yang diadakan baru-baru ini. Satu di Kepala Batas Pulau Pinang yang dianjurkan oleh Universiti Sains Malaysia dan yang kedua di Hospital Ampang Kuala Lumpur yang dianjurkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.


Di Kepala Batas, penceramah dari Pusat Darah Negara adalah pengarahnya Dr Norhanim Asidin. Beliau telah membentangkan pengalaman PDN dalam menjalankan operasi Bank Sel Stem Darah Tali Pusat Kerajaan. Setakat ini, kata beliau, PDN telah mendapat dermaan DTP dari lebih 6,000 ibu-bapa yang melahirkan bayi di Hospital Kuala Lumpur. PDN berjaya menyimpan lebih kurang 3,100 beg DTP. Ini adalah kerana masaalah kekurangan isipadu DTP dan pencemaran DTP oleh kuman.

Setakat ini, 85 permintaan DTP telah diterima oleh PDN. Satu (1) permintaan berjaya dipenuhi dimana DTP yang disimpan PDN digunapakai, Syabas PDN. Tetapi, hanya 1 permintaan berjaya dari 85 permintaan. Ini agak rendah. Apa terjadi pada 84 pesakit yang gagal mendapatkan DTP dari PDN? Selalunya mereka perlu mencari penderma sum-sum tulang tempatan atau penderma DTP dari bank DTP kerajaan luar Negara dimana harga perolehanya agak tinggi juga. Pada tahun 2006, Pengarah PDN pada masa itu Dato’ Dr Yasmin Ayob telah membuat kenyataan dalam akhbar tempatan dimana beliau menasihati ibu-bapa supaya menderma DTP. Pada masa itu, laporan akhbar menyatakan pihak PDN telah menyimpan lebih kurang 1,000 beg DTP, tetapi ada 17 kanak-kanak yang memerlukanya dan tidak dapat memperolehinya dari PDN. Masaalah yang dilaporkan adalah kesukaran untuk mendapatkan DTP yang sepadan genetiknya dengan pesakit. Jumlah penderma yang diperlukan dianggarkan dalam lingkungan 5,000 supaya kebarangkalian mendapat DTP yang sepadan adalah pada tahap yang agak bagus. Laporan juga telah menganggarkan kos memproses dan menyimpan Satu (1) beg DTP adalah RM3,000.

Apakah masaalah-masaalahnya? Sebabnya tidak dijelaskan dengan mendalam, tetapi pada pengetahuan saya, selalunya sebab-sebabnya termasuk kekurangan jumlah sel stem yang mencukupi bagi berat badan pesakit. Laporan dari beberapa institusi penyelidikan mengunakkan sekurang-kurangnya 20 juta sel bagi 1 kg berat badan pesakit. Jadi, bagi pesakit dengan berat badan 30 kg, pakar memerlukan sekurang-kurangnya 600 juta sel. Teknologi terkini membolehkan pengunaan 2 beg DTP supaya jumlah sel yang mencukupi dapat diberikan pada pesakit. Pada pendapat saya, masaalah yang lebih besar adalah kesukaran mendapatkan DTP yang sepadan diantara penderma dan pesakit. Inilah yang sering dilaporkan di bank-bank luar negara. Anggaranya adalah 1 dalam 20,000 atau 1 dalam 30,000. Ini bermakna, jika saya memerlukan sel stem darah, saya mungkin perlu mencari 30,000 rakan untuk diuji dan mungkin satu (1) akan sepadan dengan saya. Jika dia tidak ingin menderma kerana risikonya, saya perlu keluar mencari lagi. Ini akan mengambil masa yang agak lama juga.


Seminar yang dianjurkan pihak KKM adalah bertujuan untuk mengumumkan kepada orang-ramai apakah garispanduan yang disediakan oleh pihak KKM.

Pihak KKM telah melancarkan garispanduan dan piawaian bagi pengamal-pengamal rawatan sel stem. Dua (2) lagi garispanduan dan satu (1) lagi piawaian telah dilancarkan bersama-sama satu (1) piawaian DTP yang telah dikeluarkan awal tahun ini. Buku-buku yang dilancarkan adalah Garispanduan Penyelidikan dan Rawatan Sel Stem, Garispanduan Kebangsaan Rawatan Sel Stem Hemapoetik, Piawaian Kebangsaan Transplantasi, Pengumpulan, Pemprosesan, Simpanan dan Infusi Sel Stem Hemapoetik dan Sel Terapi.

Apa yang jelas dari garispanduan adalah rawatan Sel Stem Hemapoetik (sel stem darah) dan Transplantasi Sel Stem Darah Tali Pusat bagi penyakit berkaitan darah yang malignan dan yang bukan malignan seperti Lukimia, Limfoma, Myeloma, Talasemia, Anemia, Tumor Organ dan beberapa penyakit Metabolik Genetik Warisan dan Penyakit Kepincangan Sistem Imun adalah terbukti/biasa digunapakai.

Beberapa lagi kegunaan Sel Stem Hemapoetik masih lagi dalam peringkat penyelidikan iaitu dalam Menjana/Merawat Tisu, Penjanaan Saluran Darah seperti dalam masaalah luka kaki pesakit kencing manis, dan penyakit jantung dimana adanya saluran darah jantung yang tersumbat.

Apa yang jelas juga, penggunaan xenotransplant atau penggunaan sel haiwan seperti sel arnab, kambing dan sebagainya bagi rawatan penyakit manusia adalah dilarang. Saya pernah mendengar khabar bahawa beberapa doktor pakar swasta ada mengesyorkan penggunaan sel haiwan. Kini, dengan adanya garispanduan dan piawaian, pengamal-pengamal ini perlu berubah cara rawatan mereka. Anda sebagai pesakit/pengguna perlu melaporkan doktor ini kepada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia.

Satu lagi jenis sel yang sering disebut-sebut baru-baru ini adalah sel MSC. Ia jelas dikelaskan dalam peringkat penyelidikan. Itu pun, potensinya dalam penyelidikan hanya terhad kepada penggunaanya dalam penyakit inflamasi dan dalam rejeksi tranplantasi. Sel-sel yang lain masih dalam peringkat ujikaji(experimental).

Sekian buat masa ini.. Wslm.

No comments: